Greek Albanian English French German Italian Portuguese Russian Spanish Turkish
Δευτέρα, 23 Οκτωβρίου 2017

 

"Δίχως αντίσταση, δεν υπάρχει ελπίδα". Συνέντευξη με την Ευσταθία, τραγουδοποιό & θεατρική συγγραφέα με καταγωγή από την Ευρυτανία

Συνέντευξη στον Γιώργο Ζαλοκώστα

Η καλλιτεχνική περίπτωση της Ευσταθίας (Μαντζούφα) ήταν ανέκαθεν από εκείνες που εκπέμπουν μια απροσδιόριστη αίσθηση «μυστηρίου», αντισυμβατικότητας και διαφυγής από τα τετριμμένα. Οι απλές, καθημερινές ιστορίες που αφηγούνται, η ατμόσφαιρα οικειότητας που δημιουργούν και οι πρωτότυποι στίχοι που στολίζουν τα τραγούδια της (σύγχρονη ποπ με επιρροές τζαζ και μπλουζ) ήταν από την πρώτη στιγμή, πριν σχεδόν 16 χρόνια (το πρώτο της δισκογραφικό βήμα έγινε το 2000) μέχρι και σήμερα, τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν την πολυτάλαντη τραγουδίστρια, συνθέτρια, στιχουργό και -αισίως- συγγραφέα θεατρικών έργων.

eustathia-mantzoufa1

Η 44χρονη σήμερα Ευσταθία Μαντζούφα κατάγεται από την Ευρυτανία, δηλώνει «περήφανη για τις ρίζες της», παραδέχεται ότι εξαιτίας της οικονομικής κρίσης «ο χάρτης της τέχνης και ειδικότερα της δισκογραφίας άλλαξε εντελώς», εξιστορεί το πώς προέκυψε η ενασχόληση με τη συγγραφή θεατρικών έργων («η ζωή είναι απρόβλεπτη τελικά») και παίρνει θέση για τα πολιτικά τεκταινόμενα και τις προσδοκίες που διαψεύστηκαν αλλά και την ανάγκη αντίστασης ως προαπαιτούμενο της ελπίδας.

Ποια είναι

Τη γνωρίσαμε με την «Δυσδαιμόνα» το 1999. Τη συναντήσαμε στο «Όλα μαύρα και ένα Πιάνο» με τη «Σπείρα - Σπείρα» του Σταμάτη Κραουνάκη. Το 2005 στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης συμμετείχε με το τραγούδι «Χωρίς Εσένα» που κέρδισε το 3ο βραβείο και έδωσε στην Ευσταθία την απαραίτητη ώθηση. Έχει συνεργαστεί, μεταξύ άλλων, με τον Γιάννη Ζουγανέλη, την Τάνια Τσανακλίδου, τον Μιχάλη Δέλτα, τον Νίκο Ζιώγαλα, τον Φίλιππο Πλιάτσικα («Θέλει Μαγκιά»), τον Βαγγέλη Γερμανό κ.α. Τον χειμώνα του 2011-12 ανέβασε την πρώτη της μουσικοθεατρική παράσταση σε κείμενα και τραγούδια δικά της. Η πιο πρόσφατη δισκογραφική της δουλειά είναι το single «Διακριτικά», προπομπός ενός ολοκληρωμένου άλμπουμ που αναμένεται σε λίγο καιρό. Η Ευσταθία συμμετείχε, εξάλλου, στο τρίτο μέρος της «τρελής σειράς» βιβλίων της Ευρυτάνισσας συγγραφέως Ράνιας Μπουμπουρή.

Στο πρόσφατο δημοψήφισμα έλαβε σαφή, ξεκάθαρη θέση υπέρ του ΟΧΙ: «…γιατί θέλω να έχω αξιοπρέπεια, ελευθερία και να ονειρεύομαι. Γιατί την Ευρώπη (όπως και την κάθε ήπειρο) την αποτελούν άνθρωποι, λαοί που ονειρεύονται, ερωτεύονται, εξελίσσονται και όχι ευνουχισμένα ζόμπι», είχε γράψει τότε, μεταξύ άλλων.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Θα μπορούσαμε να σε χαρακτηρίσουμε ως «δικό μας» παιδί. Τι σημαίνει για σένα Ευρυτανία και Καρπενήσι, τι αναμνήσεις και συναισθήματα σου γεννά ο τόπος καταγωγής σου;

Το Καρπενήσι για μένα σημαίνει τις ωραιότερες αναμνήσεις μου ως παιδί μιας και το επισκεπτόμαστε με την οικογένειά μου κάθε καλοκαίρι. Ξεφεύγαμε από το θόρυβο της Αθήνας και φτάναμε σε έναν παράδεισο. Θέλω να τον επισκέπτομαι ακόμα όσο μπορώ. Είμαι πραγματικά περήφανη για τις ρίζες μου.

Πως έχει επηρεάσει η κρίση την Τέχνη και τη μουσική; Πόσο δύσκολο είναι σήμερα για έναν καλλιτέχνη να πείσει δισκογραφικές εταιρείες να επενδύσουν πάνω του; Θα καταφέρει να επιβιώσει η δισκογραφία;

Οι καλλιτέχνες ήταν οι πρώτοι «πεσόντες» της κρίσης. Ο χάρτης της τέχνης και ειδικότερα της δισκογραφίας άλλαξε εντελώς. Είναι γεγονός ότι πια για να κάνεις ένα δίσκο και να κινηθούν τα γρανάζια της διαφήμισης θα πρέπει να έχεις δικό σου κεφάλαιο.

Οι δισκογραφικές εταιρείες δε θα έπρεπε να λέγονται πια δισκογραφικές γιατί δεν «γράφουν» αυτές τους δίσκους. Τους παίρνουν έτοιμους -τις περισσότερες φορές- και τους προωθούν εκμεταλλευόμενες και τα live των καλλιτεχνών. Βέβαια, καλό είναι να μην κολλάμε στις λέξεις, η ουσία είναι ότι λόγω της πειρατείας και της κρίσης τα πράγματα άλλαξαν δραματικά εις βάρος της τέχνης.

eustathia-mantzoufa2

Πριν λίγο καιρό κυκλοφόρησε το νέο σου σινγκλ, προπομπός μιας νέας πλήρους δισκογραφικής δουλειάς. Τι θα ακούσουμε σε αυτή;

Θα ακούσετε δικά μου τραγούδια όπως και στις προηγούμενες δουλειές μου με μία άλλη άποψη στην ενορχήστρωση, στον ήχο γενικότερα. Είναι ένας δίσκος που ετοιμάζω πολύ καιρό τώρα και ελπίζω να αρέσει από το πρώτο μέχρι το τελευταίο τραγούδι γιατί αυτό είναι και το ζητούμενο.

Παράλληλα με τη μουσική ασχολείσαι και με τη συγγραφή θεατρικών έργων. Πως προέκυψε; Τι είναι πιο δύσκολο, να γράφεις στίχους και μουσική ή θεατρικά έργα;

Ο βαθμός δυσκολίας είναι διαφορετικός σε κάθε περίπτωση. Ξεκίνησα να γράφω για το θέατρο λόγω της κρίσης. Καθόμουν πιο πολλές ώρες στο σπίτι και η δημιουργικότητα μου βγήκε κατ’ αυτόν τον τρόπο.

Το θέατρο μου έδωσε άλλη χαρά κι άλλη πληρότητα, κάτι που δε γνώριζα μέχρι τότε και ούτε φανταζόμουν ότι θα συνέβαινε. Η ζωή είναι απρόβλεπτη τελικά.

Πρόσφατα είχες λάβει ξεκάθαρη θέση υπέρ του ΟΧΙ στο δημοψήφισμα. Το «ΟΧΙ», όμως, του ελληνικού λαού μετατράπηκε σε… «ΝΑΙ». Ένιωσες απογοήτευση από τις μετέπειτα εξελίξεις;

Οι θέσεις για απαίτηση διαχείρισης των κοινωνικών μας αγαθών είναι φωνή ελευθερίας και υπενθύμιση πολιτικού πολιτισμού στους εταίρους. Αυτό σήμαινε το «ΟΧΙ» στο δημοψήφισμα. Πώς θα μπορούσα να δεχτώ αδιαμαρτύρητα την υποταγή; Φυσικά και ένιωσα απογοήτευση. Αν δεν υπάρξει αντίσταση δεν μπορεί να υπάρξει κι ελπίδα.