Ημερομηνία

Η εμπορευματοποίηση του αθλητισμού ή πώς τα μεγάλα brands τον επηρεάζουν

Η εμπορευματοποίηση του αθλητισμού ή πώς τα μεγάλα brands τον επηρεάζουν

Ο καπιταλισμός έχει υποστηρικτές και αντιπάλους, κανείς όμως δεν μπορεί να αρνηθεί την άμεση και τεράστια επιρροή του στην παγκόσμια αθλητική σκηνή. Με την εξάπλωση του ίντερνετ και των smartphones, οι προϋπολογισμοί ομάδων και αθλητών όπως και τα οικονομικά κίνητρα για τη κατάκτηση μεμονωμένων αγώνων αλλά και ολόκληρων διοργανώσεων έχουν εκτοξευθεί!

Ο αθλητισμός ήταν ανέκαθεν μια προσοδοφόρα ασχολία, αλλά τα τελευταία χρόνια τα ποσά που δίνονται σε μεταγραφές, μισθούς και ανταμοιβές από σπόνσορες ζαλίζουν! Ένα παράδειγμα είναι οι ποδοσφαιρικές ομάδες της Πρέμιερ Λιγκ, οι οποίες έχουν κάνει στροφή προς τις στοιχηματικές εταιρίες σαν αυτές που αναλύονται στο https://stoiximatikesetairies.pro/stoichimaton/nea/ και φιλοξενούνται στις φανέλες των μεγαλύτερων συλλόγων της λίγκας!

Για τα συχνά αστρονομικά ποσά που τους δίνονται λοιπόν, οι αθλητές μπορούν να ευχαριστήσουν ιδιαίτερα τους χορηγούς. Καθώς χωρίς τις παχυλές συμφωνίες που μεγαλώνουν διαρκώς, δεν θα ήταν δυνατόν να τους προσφέρονται τέτοια συμβόλαια.

Δεν είναι όμως μόνο οι στοιχηματικές που πληρώνουν αδρά, αλλά και μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες όπως η Coca-Cola, η Adidas, η Nike και η Puma. Το τι φοράει ένας αθλητής δεν έχει πλέον να κάνει μόνο με αυτό που προτιμάει ο ίδιος, αλλά κυρίως με το ποια μάρκα θα του προσφέρει τα περισσότερα χρήματα για να το κάνει.

Ο πρωτοπόρος της Αμερικής στην προβολή αθλητικών θεαμάτων

Η κατάσταση στα αθλητικά γήπεδα των Ηνωμένων Πολιτειών περιγράφει απόλυτα το προαναφερθέν εμπορικό περιβάλλον. Η παρακολούθηση ενός αθλητικού αγώνα εκεί είναι οικογενειακή υπόθεση, όπου το ίδιο το παιχνίδι καταλήγει πολλές φορές στο περιθώριο. Έχει μετατραπεί σε σημείο συνάντησης για συζήτηση με την οικογένεια ή τους φίλους, φαγητό και ποτό.

Τα εισιτήρια είναι ακριβά. Το φαγητό και το ποτό το ίδιο, ενώ και τα προϊόντα των ομάδων είναι αρκετές φορές απλησίαστα για πολύ κόσμο. Και παρόλο που κάποιος θα πληρώσει αρκετές φορές περισσότερα για μια μπύρα στο γήπεδο απ’ ότι σε ένα εστιατόριο ή ένα μπαρ, τα γήπεδα είναι συνήθως ασφυκτικά γεμάτα και τα αθλήματα παραμένουν πολύ δημοφιλή στην Αμερική. Όσοι δεν θέλουν να πάνε στα γήπεδα μπορούν να τα παρακολουθήσουν από την άνεση του σπιτιού τους. Πώς μπαίνουν όμως στην εξίσωση τα μεγάλα brands;

Ο διαφημιστικός κολοσσός του αμερικανικού ποδοσφαίρου

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το NFL. Όποιος έχει παρακολουθήσει ποτέ μετάδοση οποιουδήποτε αγώνα του αθλήματος γνωρίζει ότι στην πραγματικότητα ο μισός ή και περισσότερος χρόνος των μεταδόσεων είναι αφιερωμένος στις διαφημίσεις. Σχεδόν κάθε διακοπή του παιχνιδιού ακολουθείται από μια διαφήμιση, της οποίας η διάρκεια συχνά ξεπερνά αυτή της διακοπής, και μέχρι να τελειώσει, η αγωνιστική δράση έχει ξαναρχίσει. Αυτό μάλλον βολεύει τους Αμερικανούς, γιατί χάρη σε αυτό έχουν αρκετό χρόνο για να πιουν, να διασκεδάσουν ή να ψήσουν!

Δεν είναι λίγες οι φορές λοιπόν που ο πραγματικός αγώνας λειτουργεί απλώς σαν ένα είδος σκηνικού, με τις διαφημίσεις να μοιάζουν ο πραγματικός σκοπός που συμβαίνει. Θα μπορούσε κανείς να αμφιβάλλει για το πόσο αποτελεσματικές είναι στην πραγματικότητα οι διαφημίσεις και πόσο συχνά οι φίλαθλοι αγοράζουν πραγματικά κάτι χάρη σε αυτές. Οι διαφημίσεις αυτές άλλωστε συνήθως δεν παρουσιάζουν ένα συγκεκριμένο προϊόν αλλά έχουν ως σκοπό την αύξηση της αναγνωρισιμότητας της μάρκας.

Το αποκορύφωμα είναι το ίδιο το Superbowl και το σόου του ημιχρόνου. Ο αθλητισμός παραμερίζεται εντελώς σε αυτό και το εκάστοτε μουσικό αστέρι που είναι το πιο δημοφιλές τραβάει όλα τα φώτα της δημοσιότητας. Αυτό το σόου είναι συχνά πολύ μεγάλο σε διάρκεια και ολόκληρος ο αγώνας καθυστερεί εξαιτίας του. Ένας οπαδός που παθιάζεται με τον αγώνα, ο οποίος δεν ενδιαφέρεται για τον συγκεκριμένο καλλιτέχνη, στερείται τότε την βασική εμπειρία.

Ωστόσο, για τους ίδιους τους καλλιτέχνες, αυτή είναι μια μοναδική ευκαιρία να αποκτήσουν προβολή, παρόλο που δεν πληρώνονται καθόλου για αυτό το σόου. Δυστυχώς για τους οπαδούς του ποδοσφαίρου, η FIFA σκέφτεται να εισάγει ένα παρόμοιο σόου στο επερχόμενο Παγκόσμιο Κύπελλο του 2026.

Χορηγοί και προβολή εμπορικών σημάτων

Η Nike και η Adidas είχαν επενδύσει περισσότερα από τρία δισεκατομμύρια δολάρια στον αθλητισμό το 2023 μέσω διαφόρων χορηγιών. Τίθεται το ερώτημα κατά πόσο αυτή η επένδυση αποδίδει ή όχι. Πόσο ενδιαφέρονται δηλαδή οι φίλαθλοι για το ποια μάρκα ρούχων φοράει αυτή τη στιγμή ο αγαπημένος τους παίκτης. Και πόση σημασία έχει για τους αθλητές τελικά; Είναι η ποιότητα του εξοπλισμού ακόμα το σημαντικότερο πράγμα κατά την επιλογή του και πόσο τον βοηθάει να καταξιωθεί και να γίνει μέρος των καλύτερων; Οι μεγάλες μάρκες ανταγωνίζονται για τους κορυφαίους αθλητές και συνήθως ισχύει ότι όσο υψηλότερο είναι το συμβόλαιο, τόσο πιο ικανοποιημένος και υπάκουος είναι ο αθλητής.

Ωστόσο, δεν ενδιαφέρονται όλοι οι αθλητές μόνο για τα χρήματα. Υπάρχουν και εκείνοι που δεν φοβούνται να πάνε κόντρα στην εμπορική τάση. Τουλάχιστον ορισμένες φορές. Οι φίλοι του ποδοσφαίρου σίγουρα θα θυμούνται την υπόθεση του Κριστιάνο Ρονάλντο από το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου του 2020, όταν ο θρυλικός ποδοσφαιριστής σήκωσε τα μπουκάλια της Coca-Cola που είχαν στηθεί μπροστά του και τα απομάκρυνε από τις κάμερες. Στη συνέχεια είπε απλά «Πιείτε νερό».

Με την πρώτη ματιά, ήταν μια αθώα και αυθόρμητη χειρονομία, όμως έφερε τα πάνω κάτω στη καμπάνια της Coca-Cola. Αν και υπήρξε μακροχρόνιος χορηγός του ποδοσφαίρου, τελικά αυτή η σύνδεση φάνηκε πως δεν είναι πολύ ταιριαστή. Το υπερβολικά ζαχαρούχο ποτό, το οποίο αποτελεί μία από τις κύριες αιτίες της παχυσαρκίας όχι μόνο στην Αμερική, αλλά και σε πολλές άλλες χώρες στον υπόλοιπο κόσμο, απλώς δεν έχει καμία σχέση με τον αθλητισμό. Ή μήπως πιστεύετε ότι πράγματι οι αθλητές που πληρώνονται από την Coca-Cola ή την Pepsi πίνουν ελεύθερα αυτά τα ποτά στη καθημερινότητά τους;

Λιγότερες διαφημίσεις και περισσότερες εκπτώσεις

Με τη χειρονομία του, ο Ρονάλντο έστρεψε την προσοχή σε ένα γεγονός που πολλοί άνθρωποι αγνοούν. Οι αθλητές δεν είναι πλέον πρότυπα για τον απλό άνθρωπο, όπως ήταν κάποτε. Είναι μέρος μιας βιομηχανίας και εξαγοράζονται από τις μεγάλες εταιρείες για να πάρουν μέρος σε μια μεγάλη παράσταση όπως βολεύει τις μάρκες. Πρόκειται για μια οικονομική συναλλαγή αποκλειστικά. Οι αθλητές θέλουν να κερδίζουν πολλά χρήματα, επειδή έχουν συνηθίσει σε μια πολυτελή ζωή και οι μάρκες έχουν τα χρήματα να το υποστηρίξουν αυτό. Η Coca-Cola έχασε κατά κράτος από αυτή την αντιπαράθεση και παράλληλα την ευκαιρία να δείξει ότι δεν ενδιαφέρεται μόνο για τα χρήματα.

Οι άνθρωποι είναι πρακτικοί και ενδιαφέρονται για συγκεκριμένες παροχές και εκπτώσεις. Όταν κάποιος πηγαίνει για ψώνια σε ένα σούπερ μάρκετ, τον προσελκύουν τα προϊόντα σε προσφορά που δίνουν αξία στα χρήματά του. Οι εταιρείες θα πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι θα ήταν πιο επικερδές γι’ αυτές να συμπεριλάβουν πιο άμεσα μηνύματα που αφορούν τους καταναλωτές στις διαφημίσεις τους. Η απλή προβολή της μάρκας μπορεί να μην είναι πάντα επωφελής και το διαφημιστικό σκηνικό αλλάζει διαρκώς τελευταία.

Οι καταναλωτές είναι όλο και πιο ενημερωμένοι και το ίντερνετ τους δίνει δύναμη αλλά μπορεί να αποτελέσει και παγίδα. Οι εταιρίες το γνωρίζουν φυσικά αυτό και προσπαθούν να παρασύρουν όσο περισσότερους μπορούν σε έναν τρόπο ζωής που τις βολεύει. Οι αθλητές θα αποτελούν πάντα μέρος αυτής της εξίσωσης, και μακάρι να αρχίσουν να διαλέγουν και αυτοί πιο σοφά προς τα που θα κατευθύνουν τους θαυμαστές τους και ειδικά τα παιδιά!

Διαβάστε ακόμα

Επικαιρότητα