Το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει αλλάξει επίπεδο μετά από τα τελευταία τρία χρόνια όπου τα πάντα άλλαξαν στη ζωή μας. Οι αγορές μέσω internet, με πιστωτικές κάρτες ή ψηφιακά πορτοφόλια και η χρήση εφαρμογών για την καλύτερη εμπειρία χρήστη, έχουν γίνει πλέον μία συνήθεια για ένα μεγάλο μέρος του ενήλικου πληθυσμού παγκοσμίως. Οι εταιρείες είναι λοιπόν υποχρεωμένες να ακολουθήσουν τα κελεύσματα των καιρών, είτε το θέλουν είτε όχι. Αυτές που απλώς ακολουθούν τις εξελίξεις, μένουν «ζωντανές» στο παιχνίδι των πωλήσεων. Εκείνες που πρωτοπορούν και βλέπουν μακροπρόθεσμα στο μέλλον, είναι αυτές που βγαίνουν κερδισμένες.
Το πιο πρόσφατο trend στο online shopping είναι η εμπειρία αγορών με τη βοήθεια της επαυξημένης πραγματικότητας, γνωστή στα αγγλικά ως augmented reality (και τα αρχικά AR). Η τεχνολογία αυτή θυμίζει πολύ την εικονική πραγματικότητα ή virtual reality (με τα αρχικά VR), όμως είναι ακόμη πιο εξελιγμένη και εμπλουτισμένη με δυνατότητες που αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο ψωνίζουμε προϊόντα. Όταν ο χρήστης στρέφει την κάμερα της συσκευής του σε ένα αντικείμενο, το ενσωματωμένο λογισμικό επαυξημένης πραγματικότητας αναγνωρίζει το αντικείμενο, μέσω ενός συνδυασμού παρακολούθησης βάθους και όρασης υπολογιστή, δημιουργώντας μία καθηλωτική ψηφιακή εμπειρία.
Γεφυρώνοντας φυσικό και ψηφιακό κόσμο, οι έμποροι λιανικής αναβαθμίζουν την εμπειρία των πελατών και ξεκλειδώνουν νέους τρόπους αλληλεπίδρασής τους με τα προϊόντα. Μεγάλες μάρκες φροντίζουν για τους καταναλωτές με τη βοήθεια εφαρμογών κινητού, οι οποίες στηρίζονται στην επαυξημένη πραγματικότητα. Στο app της Sephora μπορείς να δοκιμάσεις προϊόντα ομορφιάς πάνω στο ίδιο σου το πρόσωπο, στο application του PokerStars Casino μπορείς να παίξεις το αγαπημένο σου παιχνίδι σαν να βρίσκεσαι μπροστά στη ρουλέτα την ώρα της δράσης, ενώ στην εφαρμογή της ΙΚΕΑ είναι δυνατόν να τοποθετήσεις μέσα στο ίδιο σου το σπίτι τα έπιπλα που θέλεις να αγοράσεις. Στο εξωτερικό τέτοιες εμπειρίες είναι ήδη διαδεδομένες και σιγά-σιγά έρχονται και στην Ελλάδα.
Η Nike διαθέτει μια λειτουργία επαυξημένης πραγματικότητας στην εφαρμογή της, τη Nike Fit, που επιτρέπει στους πελάτες να βρουν το μέγεθος παπουτσιού που τους ταιριάζει. Το μόνο που χρειάζεται είναι ο χρήστης να στρέψει την κάμερα του τηλεφώνου του στα πόδια του και η εφαρμογή θα αναγνωρίσει το μέγεθος του παπουτσιού που του αντιστοιχεί. Με περισσότερο από το 60% των ανθρώπων να φορούν λάθος μέγεθος παπουτσιού, αυτή η εφαρμογή βοηθά τους πελάτες όχι μόνο να αποκτήσουν το παπούτσι που τους ταιριάζει, αλλά να το πετύχουν και από την άνεση του σπιτιού τους, σε λιγότερο από ένα λεπτό.
Η συνεργασία της Amazon με τη L’Oreal έφερε την επαυξημένη πραγματικότητα στα προϊόντα ομορφιάς, αφού η εφαρμογή επιτρέπει στους πελάτες να δουν ποιες αποχρώσεις κραγιόν τους πηγαίνουν καλύτερα, μέσω απλά μιας φωτογραφίας ή ενός βίντεο του χρήστη από την κάμερα του τηλεφώνου του. Στη συνέχεια, μπορούν να επιλέξουν μια σειρά από διαφορετικά χρώματα κραγιόν για να δοκιμάσουν. Από την άλλη, τα Starbucks προσέφεραν στους πελάτες την πρώτη εμπειρία επαυξημένης πραγματικότητας με το ταξίδι ενός κόκκου καφέ. Μια κινούμενη έκδοση καβουρδισμένων κόκκων που πέφτουν σε ένα βαρέλι και επιπλέον πληροφορίες σχετικά με το πώς ένας κόκκος μετατρέπεται στο προϊόν των Starbucks, έδωσε άλλη… γεύση στη διάσημη αλυσίδα καταστημάτων.
Το 2017, το Home Depot πήγε ένα βήμα παρακάτω την εφαρμογή του για κινητά, επιτρέποντας στους χρήστες να δοκιμάζουν τα εμπορεύματα του σε οποιοδήποτε δωμάτιο του σπιτιού τους. Η εφαρμογή αναγνωρίζει τις διαστάσεις από διάφορα προϊόντα της εταιρίας, δίνοντας στον καταναλωτή την ευκαιρία να έχει μια τρισδιάστατη απεικόνιση τους σε οποιονδήποτε χώρο θέλει να δει το προϊόν.
Το τελικό συμπέρασμα από όλα τα παραπάνω είναι ότι, ενώ η επαυξημένη πραγματικότητα υπάρχει εδώ και χρόνια, πχ στο φίλτρο σκύλων του Snapchat ή στο Pokémon GO, τον τελευταίο καιρό έχει γίνει ένα ισχυρό εργαλείο τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τις εταιρίες που θέλουν να απευθύνονται απευθείας στους καταναλωτές. Είναι μια τεχνολογία που επαυξάνει τον πραγματικό κόσμο προσθέτοντας ψηφιακό περιεχόμενο σε πραγματικό χρόνο και αποδεικνύεται ότι είναι ικανή να επηρεάσει σημαντικά τα ποσοστά απήχησης μιας επιχείρησης, αφού -σύμφωνα με τα στατιστικά- τα καταστήματα που πρόσθεσαν τρισδιάστατο περιεχόμενο γνώρισαν αύξηση μετατροπών 94%, κατά μέσο όρο.