38 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ…
Το Μετρό Θεσσαλονίκης εγκαινιάστηκε σήμερα, 30 Νοεμβρίου 2024, παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου. Η βασική γραμμή περιλαμβάνει 13 σταθμούς, εκτεινόμενη από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό έως τη Νέα Ελβετία, καλύπτοντας μήκος 9,6 χιλιομέτρων.
Κόστος και Χρηματοδότηση
Το συνολικό κόστος κατασκευής του έργου ανήλθε σε περίπου 3 δισεκατομμύρια ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των επεκτάσεων και των τόκων των δανείων μέχρι το 2049. Αυτό αντιστοιχεί σε περίπου 312,5 εκατομμύρια ευρώ ανά χιλιόμετρο, καθιστώντας το ένα από τα πιο δαπανηρά μετρό παγκοσμίως. Η χρηματοδότηση προήλθε κυρίως από δάνεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, καθώς και από εθνικούς πόρους.
Σταθμοί και Διαδρομή
Η βασική γραμμή περιλαμβάνει τους εξής σταθμούς: Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, Δημοκρατίας, Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας, Σιντριβάνι, Πανεπιστήμιο, Παπάφη, Ευκλείδης, Φλέμινγκ, Ανάληψη, 25ης Μαρτίου, Βούλγαρη και Νέα Ελβετία. Η γραμμή διαθέτει δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς, ενώ οι σταθμοί είναι εξοπλισμένοι με σύγχρονα συστήματα ασφαλείας και εξυπηρέτησης επιβατών.
Εισιτήρια και Ζώνες
Από την 1η Δεκεμβρίου 2024, ισχύουν οι εξής τιμές εισιτηρίων:
Αστική Ζώνη: Βασικό εισιτήριο διάρκειας 70 λεπτών στα 0,60 ευρώ. Πακέτο 10+1 εισιτηρίων στα 5,80 ευρώ.
Περιαστική Ζώνη: Βασικό εισιτήριο διάρκειας 70 λεπτών στα 0,80 ευρώ. Πακέτο 10+1 εισιτηρίων στα 7,80 ευρώ.
Οι επιβάτες με εισιτήριο περιαστικής ζώνης μπορούν να το χρησιμοποιούν και στις γραμμές της αστικής ζώνης εντός του χρονικού διαστήματος των 70 λεπτών.
Συχνότητα Δρομολογίων και Χωρητικότητα
Οι συρμοί κινούνται με συχνότητα 3,5 λεπτών κατά τις ώρες αιχμής, με προοπτική μείωσης σε 90 δευτερόλεπτα μετά την ολοκλήρωση της επέκτασης προς Καλαμαριά. Η εμπορική ταχύτητα των συρμών είναι 30 χλμ./ώρα, με μέγιστη ταχύτητα τα 80 χλμ./ώρα. Το μετρό έχει τη δυνατότητα εξυπηρέτησης 254.000 επιβατών ημερησίως, συμβάλλοντας σημαντικά στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης.
Αρχαιολογικά Ευρήματα και Καθυστερήσεις
Η κατασκευή του μετρό αποκάλυψε πάνω από 300.000 αρχαιολογικά ευρήματα, καθυστερώντας την ολοκλήρωση του έργου. Ωστόσο, πολλά από αυτά τα ευρήματα εκτίθενται πλέον σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους εντός των σταθμών, προσφέροντας στους επιβάτες μια μοναδική εμπειρία που συνδυάζει τη σύγχρονη μετακίνηση με την ιστορική κληρονομιά της πόλης.
Μελλοντικές Επεκτάσεις
Προγραμματίζονται επεκτάσεις του δικτύου, με την επέκταση προς Καλαμαριά να βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο και να αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία εντός του 2025. Επιπλέον, σχεδιάζονται νέες γραμμές και σταθμοί που θα ενισχύσουν περαιτέρω το συγκοινωνιακό δίκτυο της Θεσσαλονίκης.
Συμπεράσματα
Η έναρξη λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης αποτελεί ορόσημο για την πόλη, προσφέροντας ταχύτερες και πιο αξιόπιστες μετακινήσεις. Παρά τις προκλήσεις και τις καθυστερήσεις, το έργο αναμένεται να συμβάλει καθοριστικά στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και στην οικονομική ανάπτυξη της περιοχής.