18 Απριλίου 2024

ΜΕΝΟΥ

Ο Μωυσής Μπερμπερής για τον δρόμο Λαμία-Καρπενήσι. Άρθρο στα Ευρυτανικά Νέα με αφορμή δημοσίευμα της εφημερίδας

από την έντυπη έκδοση

Με άρθρο του στα Ευρυτανικά Νέα, ο περιφερειακός σύμβουλος Ευρυτανίας της αντιπολίτευσης στο Περιφερειακό Συμβούλιο, κ. Μωυσής Μπερμπερής, τοποθετείται για τις τελευταίες ραγδαίες εξελίξεις σχετικά με τον δρόμο ΛΑΜΙΑ – ΚΑΡΠΕΝΗΣΙ και όσα είδαν το φως της δημοσιότητας μέσα από τα Ευρυτανικά Νέα και την ανακοίνωση του βουλευτή, κ. Κώστα Κοντογεώργου.

ΝΕΑ Ε.Ο. ΛΑΜΙΑΣ ΚΑΡΠΕΝΗΣΙΟΥ

Μπήκε ξανά στην δημόσια συζήτηση το τελευταίο διάστημα ο δρόμος Λαμία Καρπενήσι, στο σπίτι του κρεμασμένου, όμως δε μιλάμε με τόση ευκολία για σχοινί.

Οι οραματικοί στόχοι απαιτούν  σαφώς επικοινωνιακή υποστήριξη, μαζί όμως με ρεαλισμό, εργώδη προσπάθεια, αλλά και μικρές έστω επιτυχίες που θα τους υποστηρίζουν, διαφορετικά αποτελούν γράμμα κενό και εκπίπτουν στην κατηγορία του μυθεύματος.

Αφορμή για διάλογο έδωσε ένα δελτίο τύπου του Βουλευτή Ευρυτανίας και ένα πρωτοσέλιδο των Ευρυτανικών Νέων την περασμένη Τετάρτη ως ραγδαία εξέλιξη, προεκλογικό πυροτέχνημα επί το ορθότερον, για το εν λόγω έργο. Έχει το δικό του ενδιαφέρον για το τι πραγματικά εξελίσσεται σ αυτόν τον άξονα.

ΤΜΗΜΑ ΝΕΟΧΩΡΑΚΙ – ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΗΡΑΓΓΑΣ ΜΗΚΟΥΣ 20 χλμ. Με την 3406/14-06-16 υπουργική απόφαση της Κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ και με δίχως μπάρμπα στην Κορώνη, εγκρίθηκε δέσμευση 6 εκ. ευρώ από το ΠΔΕ για τη μελέτη του έργου. Με την 4498/2-08-16 Υπουργική Απόφαση εγκρίθηκαν οι διαδικασίες ανάθεσης του έργου και με βάση το Ν3316/2005 και όχι το Ν4412/16 όπως λαθεμένα αναφέρεται. Στις 16/11/18 υποβλήθηκαν οι προκαταρκτικές μελέτες.

ΤΜΗΜΑ ΣΤΑΥΡΟΣ – ΚΑΣΤΡΙ ΜΗΚΟΥΣ 18 χλμ. Στις 6/12/16 εντάχθηκε η ως άνω μελέτη στην ΣΑΜΠ 066 της Περιφέρειας Στερεάς και με προϋπολογισμό 2,6 εκ. ευρώ. Στις 12/03/18 υπογράφηκε Προγραμματική Σύμβαση μεταξύ Περιφέρειας Στερεάς και Υπουργείου και το έργο δημοπρατήθηκε.

 Έκτοτε βρισκόμαστε σε αναμονή και με πάνω από 2,5 χρόνια κυβέρνησης Ν.Δ., πράγμα που πολλές φορές εύκολα ξεχνάμε ή θέλουμε να ξεχνάμε.

Τώρα με βάση το δελτίο τύπου του Βουλευτή αλλά και το δημοσίευμα των Ευρυτανικών Νέων, το Υπουργείο και για το κομμάτι Νεοχωράκι – Σήραγγα, προτίθεται να ακυρώσει το διαγωνισμό της μελέτης και να προχωρήσει αρχές του 2023 στη δημοπράτηση του έργου με το σύστημα μελέτη – κατασκευή.

Γεννώνται όμως διάφορα εύλογα ερωτήματα:

1) Το να μαθαίνουμε από το Βουλευτή ή από τις εφημερίδες και όχι από τις καθ΄ ύλην αρμόδιες αρχές, ήτοι Υπουργείο και Περιφέρεια, για την τύχη του έργου, έχει τη δικιά του ιδιαιτερότητα  στα πλαίσια του επιτελικού κράτους. Θα μπορούσες να το πεις και ως μία ιδιότυπη αντιποίηση αρχής.

2) Η αποζημίωση για τη λύση της υπάρχουσας σύμβασης θα επιβαρύνει το έργο συνυπολογιζόμενου βέβαια και της αμοιβής του απαραίτητου τεχνικού συμβούλου που θα προσληφθεί στη συνέχεια, εδώ είναι τα λεφτόδεντρα που μας λένε.

3) Το σύστημα μελέτης – κατασκευής είναι σχεδόν αδύνατον να ωριμάσει μέσα σε ένα ημερολογιακό έτος, ξέχωρα από το χρόνο που από κει και ύστερα απαιτείται για την εκπόνηση της οριστικής μελέτης του έργου και  τον νέο ανάδοχο.

4) Ποιος μας εγγυάται ότι το σύστημα μελέτης – κατασκευής δεν θα έχει εμπλοκές με δικαστικές διαμάχες; Τα δικαστήρια εξακολουθούν να υπάρχουν σε αυτή τη χώρα και μετά το  Ν4782/21  και  οι προσφυγές τουλάχιστον είναι ακόμη ανεμπόδιστες.

5) Η πρακτική της μελετοκατασκευής αναφέρεται κυρίως σε πολύ ειδικά έργα, με μικρή συμμετοχή υποψηφίων αναδόχων και με μικρές εκπτώσεις, έχοντας ως συνέπεια την υπέρμετρη οικονομική επιβάρυνση του έργου, ίσως και σε ποσοστά της τάξης του 40%.

6) Το σημαντικότερο όλων βέβαια είναι από ποιους πόρους θα  υποστηριχθεί το έργο.

Το νέο ΕΣΠΑ δεν το έχει εντάξει στις δράσεις του, σύμφωνα και με το πρωτοσέλιδο δημοσίευμα των Ευρυτανικών Νέων στις 12/10/21 και με πάμπολλες ώριμες προτάσεις και άλλων νομών της Στερεάς σε αναμονή. Το Ταμείο Ανάκαμψης δεν αναφέρεται παρά ελάχιστα σε έργα υποδομών, περιέχει κυρίως  έργα Πράσινης μετάβασης και Ψηφιακής Αναβάθμισης.

Μοναδική πηγή χρηματοδότησης μπορεί να είναι πλέον το Τομεακό Πρόγραμμα του αντίστοιχου Υπουργείου και σε μια εποχή με πάρα πολύ στενά δημοσιονομικά. Αυτό άλλωστε μας είπε και ο Αντιπεριφερειάρχης Ευρυτανίας σε δήλωσή του στον Star Στερεάς στις 15/10/21.

Ας συνεννοηθούν τουλάχιστον μεταξύ τους οι ομογάλακτοι τοπικοί παράγοντες, αφήνοντας στην άκρη τους όποιους άγονους προσωπικούς ανταγωνισμούς. Τη δόξα άλλωστε θα τη μοιράσει πολύ αργότερα και ακριβοδίκαια ο ιστορικός του μέλλοντος.

Αναφορικά τώρα με τα δύο εναπομείναντα τμήματα του δρόμου ήτοι Σταυρός – Καστρί και Μακρακώμη – Νεοχωράκι, ουδέν νεότερο, τουλάχιστον από το δελτίο τύπου του Βουλευτή.

Πρόκειται μάλλον για πολύ μακροπρόθεσμο στόχο, αν όχι για τα αζήτητα. Η μέχρι τώρα εμπειρία μας για τον πολύπαθο δρόμο δεν μας επιτρέπει να είμαστε γενικώς πολύ αισιόδοξοι. Με το βλέμμα λοιπόν στην επόμενη δεκαετία κρατάμε μικρό καλάθι για τις όποιες προσδοκίες.

Βέβαια το μόνο εύκολο τώρα και σε προεκλογική περίοδο, είναι να κρεμάμε την πατρότητα του έργου στον πλάτανο, σόρρυ στα μανταλάκια του περιπτέρου και ως πρωτοσέλιδο.

Υπάρχει μια διάχυτη αντίληψη, ότι περιούσιοι νομοί και με την εύνοια της αυλής, μπορούν να πετύχουν πράγματα με ένα τηλέφωνο ή έστω με μια επίσκεψη σε ένα υπουργικό γραφείο. Φερόμαστε συνήθως σαν τα κακομαθημένα παιδιά της Ιστορίας. Νομίζω όμως πως πλέον αυτό αποτελεί νοσηρό παρελθόν.

Τα μεγάλα έργα δεν είναι καρπός κοινωνικών σχέσεων και επικοινωνίας, αλλά μια αργόσυρτη διαδικασία ωρίμανσης μέσα από συστηματική δουλειά, βασανιστική αξιολόγηση, ορθολογικές προτεραιότητες, αλλά και κοινούς αγώνες και με θεσμικές παρεμβάσεις από τους πολίτες και τις εκπροσωπήσεις τους.

ΜΠΕΡΜΠΕΡΗΣ ΜΩΥΣΗΣ

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΣΤΕΡΕΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΥΡΥΤΑΝΙΑ

ΜΕ ΤΟ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟ «ΣΤΕΡΕΑ ΥΠΕΡΟΧΗΣ»”

ΤΟΠΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
ΑΘΛΗΤΙΚΑ