Στα υψηλότερα επίπεδα από το 2011 ο πληθωρισμός τον Οκτώβριο – “Aλμα” ανατιμήσεων σε καύσιμα και τρόφιμα

Στα υψηλότερα επίπεδα από το 2011 ο πληθωρισμός τον Οκτώβριο – “Aλμα” ανατιμήσεων σε καύσιμα και τρόφιμα

Στα υψηλότερα επίπεδα από το 2011 διαμορφώθηκε ο πληθωρισμός τον Οκτώβριο του 2021, φτάνοντας το 3,4%, με την εξέλιξη αυτή να οφείλεται αφενός στον υπερδιπλασιασμό της τιμής του φυσικού αερίου, στις πολύ μεγάλες αυξήσεις στα καύσιμα, αλλά και στις ευρείες ανατιμήσεις που καταγράφονται πλέον σε πολλά τρόφιμα.

Πιο ειδικά, η τιμή του φυσικού αερίου απογειώθηκε κατά 132%, το πετρέλαιο θέρμανσης ήταν 45,9% ακριβότερο σε σχέση με πέρυσι, ενώ καταγράφηκε «άλμα» 22,3% στα καύσιμα και 22% στο ελαιόλαδο.

Στην ίδια κατηγορία προστίθενται και άλλα προϊόντα, όπως οι πατάτες, με την τιμή τους να είναι αυξημένη κατά 9,1%, το ψωμί κατά 3,9%, τα πουλερικά κατά 8,5%, τα ψάρια κατά 7,9%. Συνολικά στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» καταγράφεται αύξηση του δείκτη τιμών κατά 3% τον Οκτώβριο του 2021 σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2020.

Όπως αναφέρει η «Καθημερινή», το χειρότερο ίσως είναι ότι, παρά τις αρχικές προβλέψεις για αποκλιμάκωση του δείκτη τιμών καταναλωτή προς το τέλος του τρέχοντος έτους, όλες οι ενδείξεις συνηγορούν στο ακριβώς αντίθετο.

Σύμφωνα με εκπροσώπους μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, ακόμη δεν έχουν περάσει στις τιμές καταναλωτή όλες οι αυξήσεις που περιλαμβάνονται στους τιμοκαταλόγους που έχουν παραλάβει από τους προμηθευτές, αυξήσεις που αναμένεται να τις δούμε μέχρι το τέλος του 2021. Επίσης, εταιρείες οι οποίες δεν έχουν προχωρήσει ακόμη σε ανατιμήσεις, διότι είχαν αποθέματα σε πρώτες ύλες τις οποίες είχαν αγοράσει φθηνότερα, θα προβούν σε αυξήσεις τιμών τον επόμενο χρόνο.

Οι αυξήσεις έναντι του Οκτωβρίου του 2020 προέκυψαν από:

3% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, μοσχάρι, αρνί και κατσίκι, πουλερικά, νωπά ψάρια, τυριά, ελαιόλαδο, νωπά λαχανικά, πατάτες, καφές-κακάο-τσάι, ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: δημητριακά για πρωινό, χοιρινό, νωπά φρούτα, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα.

0,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

11,7% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.

0,8% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές υπηρεσίες. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στις οικιακές συσκευές και επισκευές.

9,2% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα και λιπαντικά, καινούργια αυτοκίνητα, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.

0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

0,9% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.

(Με στοιχεία από ΕΛΣΤΑΤ, kathimerini.gr, naftemporiki.gr)

Διαβάστε ακόμα

Επικαιρότητα