Ημερομηνία

Η Παναγιώτα Διαμαντή, η “δασκάλα της Φουρνάς”, ανάμεσα στους 50 κορυφαίους εκπαιδευτικούς του κόσμου – Τα βραβεία Global Teacher Prize

Η Παναγιώτα Διαμαντή, η “δασκάλα της Φουρνάς”, ανάμεσα στους 50 κορυφαίους εκπαιδευτικούς του κόσμου – Τα βραβεία Global Teacher Prize

Η εκπαιδευτικός Παναγιώτα Διαμαντή, η «δασκάλα της Φουρνάς», είναι ανάμεσα στους 50 φιναλίστ για το βραβείο Global Teacher Prize, κάτι που την κατατάσσει την ίδια στιγμή σε μια από τους κορυφαίους εκπαιδευτικούς στον κόσμο για το 2025 για έναν θεσμό που υποστηρίζεται από την UNESCO  και το Varkey Foundation.

Η ίδια μαζί με τον π. Κωνσταντίνο Ντούσικο, εφημέριο της ενορίας της Φουρνάς, οργάνωσαν μια εκστρατεία προσέλκυσης οικογενειών στον τόπο τους, με αφορμή το ζήτημα του δημογραφικού και τον κίνδυνο να κλείσει το δημοτικό σχολείο του χωριού. Η πρωτοβουλία «Νέα Ζωή στο Χωριό», επιδιώκει να προσφέρει στήριξη σε κοινωνικά ευάλωτες οικογένειες και παιδιά που θα μετοικίσουν στο χωριό και έχουν ανάγκη για άμεση και αποτελεσματική βοήθεια με στόχο τη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης μέσω προγραμμάτων βοήθειας, εκστρατειών πληροφόρησης και άλλων κατάλληλων μέσων.

Τα βραβεία GEMS Education Global Teacher Prize 2026 που διοργανώνονται σε συνεργασία με την UNESCO ανακοίνωσαν τους 50 φιναλίστ με την Παναγιώτα Διαμαντή να βρίσκεται ανάμεσα σε αυτούς. «Επιλεγμένοι από περισσότερες από 5.000 αιτήσεις, αυτοί οι εκπαιδευτικοί μεταμορφώνουν τις τάξεις, εμπνέουν τους μαθητές και διαμορφώνουν ένα πιο λαμπρό μέλλον σε όλο τον κόσμο», αναφέρει ο οργανισμός.

Στο 10ο έτος τους, τα βραβεία Global Teacher Prize δίνουν 1 εκατομμύριο δολάρια ως αμοιβή και φυσικά αυτό αποτελεί το μεγαλύτερο βραβείο του είδους του, που τιμά τους εκπαιδευτικούς που έχουν εξαιρετική επίδραση στο επάγγελμά τους και στην κοινωνία. Την ίδια στιγμή, αποκαλύπτουν χιλιάδες ιστορίες και ρίχνουν φως στους ήρωες που διαμορφώνουν τη ζωή των νέων σε όλο τον κόσμο.

To Global Teacher Prize γράφει για την Παναγιώτα Διαμαντή: «Η Παναγιώτα Διαμαντή, μια οραματίστρια Ελληνίδα εκπαιδευτικός, έχει αφιερώσει πάνω από μια δεκαετία στη μεταμόρφωση της εκπαίδευσης σε μερικές από τις πιο απομακρυσμένες και υποβαθμισμένες κοινότητες της Ελλάδας. Ως δασκάλα δημοτικού σχολείου και πρώην διευθύντρια του Δημοτικού Σχολείου Φουρνάς στην Ευρυτανία, η Παναγιώτα έχει ξεπεράσει σταθερά τα όρια της παραδοσιακής διδασκαλίας, πρωτοπορώντας σε καινοτόμες πρακτικές που ενδυναμώνουν τους μαθητές ακαδημαϊκά, κοινωνικά και ηθικά.

Το έργο της στη Φουρνά, ένα μικρό ορεινό χωριό, αποτελεί παράδειγμα της δέσμευσής της στην εκπαίδευση ως εργαλείο κοινωνικής μεταμόρφωσης. Αντιμετωπίζοντας τη μείωση του μαθητικού πληθυσμού και τους περιορισμένους πόρους, η Παναγιώτα εφάρμοσε τη μέθοδο της «αναποδογυρισμένης τάξης», προωθώντας την κριτική σκέψη, τη συνεργασία και τη δημιουργικότητα μεταξύ των μαθητών της. Εισήγαγε δραστηριότητες ρομποτικής οδηγώντας τους μαθητές της να κερδίσουν το Βραβείο Καλύτερης Παρουσίασης στο 4ο Φεστιβάλ Ρομποτικής και Ευφυών Συστημάτων υπό την αιγίδα του Ελληνικού Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Μέσα από αυτές τις πρωτοβουλίες, οι μαθητές σχεδίασαν έναν «έξυπνο» φωτιστικό δρόμου, μειώνοντας την τοπική κατανάλωση ενέργειας και εξοικονομώντας 10.000 ευρώ ετησίως, αποδεικνύοντας πώς η εκπαίδευση μπορεί να λύσει πραγματικές προκλήσεις.

Η επίδραση της Παναγιώτας εκτείνεται πολύ πέρα από την τάξη. Ίδρυσε τη ΜΚΟ «Νέα Ζωή στο Χωριό», αναζωογονώντας την ελληνική ύπαιθρο με τη μετεγκατάσταση οικογενειών από αστικές περιοχές, παρέχοντας στέγαση και εξασφαλίζοντας ποιοτική εκπαίδευση για τα παιδιά τους. Η πρωτοβουλία αυτή αύξησε τον μαθητικό πληθυσμό της Φουρνάς από τρεις σε επτά σε ένα χρόνο, επανέφερε σε λειτουργία το νηπιαγωγείο και δημιούργησε βιώσιμες κοινωνικές και οικονομικές ευκαιρίες στο χωριό. Το έργο της έχει αναγνωριστεί ευρέως, κερδίζοντας την εξαιρετική διάκριση στα Βραβεία Ηγετών της Εκπαίδευσης 2025, το Βραβείο Προσωπικότητας της Χρονιάς και Κοινωνικής Συνεισφοράς από την εφημερίδα Πελοπόννησος, καθώς και πολλαπλά τιμητικά βραβεία για τη συμβολή της στον Ελληνισμό και την κοινωνική δράση.

Τα διεθνή μέσα ενημέρωσης έχουν επαινέσει τις προσπάθειές της για την αναβίωση της Φουρνάς, με αφιερώματα στα ARTE, ZDF, La Croix, Associated Press και The Seattle Times να αναδεικνύουν το μετασχηματιστικό της έργο. Η Παναγιώτα έχει επίσης διευκολύνει τη διεθνή συνεργασία, συνδέοντας το σχολείο της με το σχολείο του Λουμπουμπάσι στη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό, προσφέροντας στους μαθητές διαπολιτισμική έκθεση και προωθώντας την παγκόσμια ιθαγένεια.

Με ακαδημαϊκές διακρίσεις, η Παναγιώτα κατέχει δύο μεταπτυχιακά διπλώματα και είναι υποψήφια διδάκτορας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, όπου ερευνά το μοντέλο της «αναποδογυρισμένης τάξης» για την ανάπτυξη κριτικής σκέψης και δεξιοτήτων συνεργασίας στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Συνδυάζει τη διδασκαλία, την έρευνα και την κοινωνική καινοτομία για να δημιουργήσει ζωντανά μαθησιακά περιβάλλοντα όπου οι μαθητές αναπτύσσουν όχι μόνο γνώσεις, αλλά και κοινωνική ευθύνη, ενσυναίσθηση και φιλοδοξία.

Μέσα από την καινοτόμο παιδαγωγική της, την αφοσίωσή της στην αναζωογόνηση της υπαίθρου και την παγκόσμια εμβέλειά της, η Παναγιώτα Διαμαντή αποτελεί παράδειγμα της μετασχηματιστικής δύναμης των εκπαιδευτικών. Το έργο της αποδεικνύει ότι ακόμη και το μικρότερο σχολείο σε ένα ορεινό χωριό μπορεί να γίνει φάρος καινοτομίας, ελπίδας και κοινωνικού αντίκτυπου».

Αντίστοιχα, η Παναγιώτα Διαμαντή έγραψε:

«Με μεγάλη τιμή και χαρά ανακοινώθηκε και επίσημα η ένταξή μου στους 50 καλύτερους εκπαιδευτικούς παγκοσμίως από το Global Teacher Prize του Varkey Foundation, σε συνεργασία με την UNESCO, έναν θεσμό παγκόσμιας εμβέλειας που αξιολογεί χιλιάδες εκπαιδευτικούς μετά από πολυεπίπεδη διεθνή αξιολόγηση από ανεξάρτητες επιτροπές παγκόσμιου κύρους, με βάση τον παιδαγωγικό αντίκτυπο, την κοινωνική προσφορά και την εκπαιδευτική ηγεσία.

Για πρώτη φορά στην ιστορία του θεσμού, Ελληνίδα εκπαιδευτικός από μικρό μονοθέσιο δημοτικό σχολείο συγκαταλέγεται στη λίστα αυτή και αποτελεί για μένα μεγάλη τιμή αλλά και ευθύνη να εκπροσωπώ τη χώρα μας διεθνώς!

Ανάμεσα σε συναδέλφους από την Ευρωπη, την Αμερική, την Ασία, την Ωκεανια και την Αφρική, από περιοχές εξαιρετικά προηγμένες αλλά και περιοχές όπου η εκπαίδευση δεν είναι αυτονόητο δικαίωμα αλλά καθημερινός αγώνας, συναντώ εκπαιδευτικούς που παράγουν πραγματικό κοινωνικό και εκπαιδευτικό αποτύπωμα!

Έργα υψηλού επιπέδου και ουσίας που είναι ειλικρινά τιμή μου να βρίσκομαι ανάμεσά τους!».

Διαβάστε ακόμα

Επικαιρότητα