Στην υλοποίηση μιας νέας υπηρεσίας εναέριας έρευνας και διάσωσης, με τη χρήση μισθωμένων εναέριων μέσων και ετήσιο κόστος έως και 35 εκ. ευρώ, θα προχωρήσει η κυβέρνηση μετά τα πολλά συμβάντα μη έγκαιρης και αποτελεσματικής απόκρισης του μηχανισμού. Μετά τον θάνατο του Ερμή Θεοχαρόπουλου στον ορεινό όγκο των Τζουμέρκων, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ξεκίνησε μια μεγάλη κινητοποίηση ώστε να παρθούν -επιτέλους- μέτρα για την ορεινή διάσωση στην Ελλάδα, που απέχει έτη φωτός απ’ ό,τι ισχύει στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Τη σχετική ανακοίνωση έκανε ο πρωθυπουργός, κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, με ανάρτησή του στο Facebook, στην ομάδα «Theofanis Ermis Connecting Us! Για Την Εναέρια Προστασία Της Ζωής!», η οποία δημιουργήθηκε στη μνήμη του Ερμή από τον πατέρα του, Γιάννη Θεοχαρόπουλο, με σκοπό να ασκήσει πίεση για τη δημιουργία ενός μηχανισμού αεροδιάσωσης στη χώρα.
«Ο νέος μηχανισμός που καλούμαστε να φτιάξουμε θα έχει ως ειδοποιό διαφορά ότι θα είναι αφοσιωμένος μόνο στη διάσωση και διακομιδή ανθρώπων που νοσούν ή έχουν τραυματιστεί βαριά και βρίσκονται σε δυσπρόσιτα σημεία που δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν γρήγορα από τις χερσαίες δυνάμεις του ΕΚΑΒ, ώστε να μειώσουμε σημαντικά το χρόνο απόκρισης. Έτσι η πολιτική προστασία και το ΕΚΑΒ θα αποκτήσουν έναν πιο αξιόπιστο μηχανισμό έγκαιρης εναέριας απόκρισης σε δύσκολα περιστατικά αλλά και η πολεμική αεροπορία θα μπορεί απερίσπαστη να εκτελεί τα δικά της πολύ σημαντικά καθήκοντα», ανέφερε ο Κ. Μητσοτάκης. Το ετήσιο κόστος θα κυμαίνεται από 20 έως 35 εκ. ευρώ τον χρόνο, εκτίμησε και ανέφερε ότι «(…) αν ξεκινήσουμε αυτή την προσπάθεια με 4 έως 6 βάσεις θα μπορούμε να έχουμε έναν ικανοποιητικό χρόνο απόκρισης στα αιτήματα για βοήθεια της τάξης των 25 έως 45 λεπτών της ώρας».
Η ανάρτηση του πρωθυπουργού
“Οπως είχα δεσμευθεί στις 21/4 ενώπιον όλων σας, την περασμένη εβδομάδα, στις 31 Μαΐου, πραγματοποιήθηκε συνάντηση στην Προεδρία της Κυβέρνησης με τον πατέρα του Ερμή, Γιάννη Θεοχαρόπουλο, εκπροσώπους του συνδέσμου οδηγών βουνού και δικά σας μέλη -από αυτή τη διαδικτυακή κοινότητα που μεγαλώνει καθημερινά- προκειμένου να ενημερωθούν από τους συνεργάτες μου και τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες για το σχέδιο που έχουμε εκπονήσει με στόχο την αναβάθμιση της εναέριας έρευνας και διάσωσης σε δυσπρόσιτα σημεία της χώρας μας.
Τους τελευταίους 3 μήνες δημιουργήσαμε μια ομάδα δράσης με αξιόμαχα στελέχη της πολεμικής αεροπορίας, της πολιτικής προστασίας και του ΕΚΑΒ από τους οποίους ζήτησα να εργαστούν εντατικά προκειμένου να μελετήσουμε τα πιο προηγμένα συστήματα εναέριας έρευνας, διάσωσης και διακομιδής που χρησιμοποιούν άλλες ευρωπαϊκές χώρες, σε πολλές εκ των οποίων η υπηρεσία παρέχεται από ιδιώτες, να αντλήσουμε καλά παραδείγματα για τη χώρα μας και να μου εισηγηθούν τι μπορούμε να κάνουμε.
Το πρόβλημα που καλούμαστε να επιλύσουμε είναι ότι το σημερινό σύστημα εναέριας διάσωσης εξυπηρετείται από την πολεμική μας αεροπορία που καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια με όσα μέσα διαθέτει για να ανταποκριθεί και σε αυτά τα περιστατικά ταυτόχρονα με τα κύρια αμυντικά και αποτρεπτικά της καθήκοντα.
Ο νέος μηχανισμός που καλούμαστε, λοιπόν, να φτιάξουμε θα έχει ως ειδοποιό διαφορά ότι θα είναι αφοσιωμένος μόνο στη διάσωση και διακομιδή ανθρώπων που νοσούν ή έχουν τραυματιστεί βαριά και βρίσκονται σε δυσπρόσιτα σημεία που δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν γρήγορα από τις χερσαίες δυνάμεις του ΕΚΑΒ, ώστε να μειώσουμε σημαντικά το χρόνο απόκρισης. Έτσι η πολιτική προστασία και το ΕΚΑΒ θα αποκτήσουν έναν πιο αξιόπιστο μηχανισμό έγκαιρης εναέριας απόκρισης σε δύσκολα περιστατικά αλλά και η πολεμική αεροπορία θα μπορεί απερίσπαστη να εκτελεί τα δικά της πολύ σημαντικά καθήκοντα.
Καταλήγουμε -και αυτό παρουσιάσαμε στον πατέρα του Ερμή και τους οδηγούς βουνού- ότι μπορούμε να δημιουργήσουμε σταδιακά μια νέα καθολική υπηρεσία εναέριας έρευνας και διάσωσης με κλιμακωτά σενάρια ανάπτυξης από 3 έως 9 βάσεις ελικοπτέρων στην ηπειρωτική Ελλάδα και την Κρήτη, κοντά σε ορεινούς όγκους και νοσοκομεία, με κατάλληλα εξοπλισμένα και στελεχωμένα εναέρια μέσα που θα συνδέονται με το 112 και θα διατίθενται αποκλειστικά για την έρευνα και διάσωση σε δυσπρόσιτες περιοχές.
Το ετήσιο κόστος αυτής της νέας αλλά τόσο αναγκαίας για την ανθρώπινη ζωή υπηρεσίας εξαρτάται από τον αριθμό των σωστικών συνεργείων και των βάσεων που θα δημιουργηθούν στη χώρα μας και κυμαίνεται από 20 έως 35 εκ. ευρώ τον χρόνο. Οι αξιωματικοί των ενόπλων δυνάμεων που έχουν κάνει τον επιχειρησιακό σχεδιασμό εκτιμούν ότι αν ξεκινήσουμε αυτή την προσπάθεια με 4 έως 6 βάσεις θα μπορούμε να έχουμε έναν ικανοποιητικό χρόνο απόκρισης στα αιτήματα για βοήθεια της τάξης των 25 έως 45 λεπτών της ώρας.
Μιας και η ανάγκη αυτή δεν είχε προβλεφθεί στον φετινό κρατικό προϋπολογισμό -που ήδη επιβαρύνεται με σημαντικά πρόσθετα κόστη για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης- η χρηματοδότηση αυτής της νέας υπηρεσίας θα προέλθει από το τουριστικό εισόδημα της χώρας μας με ένα έκτακτο τέλος της τάξης του 1 ευρώ ανά επισκέπτη.
Έτσι θα μπορέσουμε να προσφέρουμε σε όλους τους Έλληνες αλλά και τους τουρίστες μας έναν αξιόπιστο μηχανισμό έγκαιρης διάσωσης όταν επισκέπτονται τα βουνά μας ή άλλες δυσπρόσιτες περιοχές. Η υπηρεσία θα παρέχεται από ιδιωτικά εναέρια μέσα που θα μισθωθούν από ασφαλιστικές εταιρίες για αυτόν τον σκοπό οι οποίες και θα αναλάβουν στο πλαίσιο συγκεκριμένων συμβατικών υποχρεώσεων να προσφέρουν έγκαιρη διακομιδή εντός εύλογου -εκ των προτέρων προδιαγεγραμμένου- χρόνου.
Τα επόμενα βήματα για να αποκτήσουμε αυτόν τον μηχανισμό είναι τα εξής: πρέπει να θεσπίσουμε το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο που σήμερα δεν υπάρχει, να δημιουργηθούν τα κατάλληλα ασφαλιστικά προϊόντα από την ασφαλιστική αγορά και να μισθωθούν τα εναέρια μέσα. Πρόκειται για διαδικασίες που απαιτούν χρόνο αλλά κάποιες μπορούν να τρέξουν και παράλληλα. Ιδανικά θα θέλαμε και θα κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε ώστε οι πρώτες βάσεις να δημιουργηθούν εντός της φετινής τουριστικής περιόδου.
Είναι αυτονόητο τέλος ότι ο νέος αυτός μηχανισμός θα πάρει το όνομα του Ερμή. Είναι το ελάχιστο που μπορούμε να κάνουμε για να δικαιώσουμε και να κρατήσουμε ζωντανή τη μνήμη αυτού του νέου ανθρώπου που έφυγε τόσο γρήγορα από κοντά μας”.