Τετάρτη, 21 Αυγούστου 2019

ev media-logo

Απλές ασκήσεις για να επαναπροσδιορίσουμε τη διαδικασία της αναπνοής και τη σημασία της, της Λιάνας Βονόρτα

Γράφει η Λιάνα Βονόρτα*

Η αναπνοή είναι το πολυτιμότερο αγαθό που χρειάζεται ο άνθρωπος για να ζήσει. Τη θεωρούμε ως κάτι δεδομένο επειδή είναι λειτουργία όλων μας αλλά τείνουμε να ξεχάσουμε τη σημασία της.vonorta liana_anapnoi

Στις ανατολικές χώρες όπως η Ινδία αλλά και στη γιόγκικη παράδοση έχει αναπτυχθεί ολόκληρη επιστήμη γύρω από την αναπνοή. Η τέχνη της ονομάζεται pranayama (πραναγιάμα), όπου με απλές τεχνικές και εξάσκηση μπορούμε να δημιουργήσουμε μία υγιή και ισορροπημένη ζωή. Εάν πραγματικά θέλουμε να βελτιώσουμε την υγεία μας, η σωστή αναπνοή μπορεί να φέρει εκπληκτικά πλεονεκτήματα στο σώμα, το πνεύμα και την ψυχή μας.

Μία ήρεμη, απλή εισπνοή/εκπνοή είναι ο τρόπος να στείλουμε οξυγόνο σε ολόκληρο το σώμα, τροφοδοτώντας τα κύτταρα του οργανισμού και αποβάλλοντας διοξείδιο του άνθρακα και απόβλητα. Η σωστή αναπνοή βελτιώνει τη διάθεση, το μεταβολισμό και το ανοσοποιητικό σύστημα του οργανισμού έναντι στο κρύο και τις ιώσεις. Μειώνει την αϋπνία, τη φθορά που προκαλεί ο χρόνος και προλαμβάνει καρδιαγγειακά προβήματα. Τρέφει τον εγκέφαλο και ηρεμεί τα νεύρα.

Ποιο είναι όμως το πρόβλημα με τη δική μας αναπνοή; Δεν μπορούμε να πάρουμε μία δόση καλής αναπνοής, πρέπει αυτή η λειτουργία του οργανισμού να γίνεται με επίγνωση καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής. Από την ηλικία των πέντε ετών, που ενσωματώνονται στην καθημερινότητα οι υποχρεώσεις και το άγχος, η αναπνοή γίνεται ρηχή, βιαστική. Χρησιμοποιούμε μόνο ένα μικρό μέρος των πνευμόνων, ρισκάροντας να χάσουμε τη ζωτικής σημασίας ελαστικότητα του κάτω μέρους των πνευμόνων, μέσω του οποίου διευκολύνεται η μεταφορά του οξυγόνου στους ιστούς του οργανισμού.

Ακολουθούν τέσσερα απλά βήματα για να επαναπροσδιορίσουμε τη διαδικασία της αναπνοής και τη σημασία της. Μπορείτε να τα δοκιμάσετε είτε μόνοι σας είτε με την καθοδήγηση ενός πιστοποιημένου δασκάλου σε τεχνικές αναπνοής.

1. Ξαπλώνουμε αναπαυτικά και λυγίζουμε τα γόνατα μας με ενωμένα πέλματα προς το περίνεο. Αφήνουμε τα χέρια να χαλαρώσουν δίπλα στο σώμα. Με αυτή τη θέση εκτείνεται η κάτω κοιλιακή χώρα, η οποία ενισχύει την πρόοδο της αναπνοής.

2. Αναπνέουμε από τη μύτη χαμηλά στο διάφραγμα και νοιώθουμε τον αέρα μέχρι χαμηλά την περιοχή της λεκάνης. Η κοιλιά εκτείνεται προς τα επάνω. Διατηρούμε σταθερά δύο με τρία δευτερόλεπτα στην κάθε εισπνοή και εκπνέουμε στην ίδια διάρκεια πάλι από τη μύτη.

3. Στη συνέχεια μπορούμε να δοκιμάσουμε την επιμήκυνση της αναπνοής σε διάρκεια. Παρατηρούμε την έκταση των πλευρών προς το πλάι και του θώρακα προς τα επάνω. Συνεχίζουμε όσο χρειαζόμαστε, προσθέτοντας και μια μικρή παύση ανάμεσα στις αναπνοές.

4. Τέλος, τεντώνουμε μαλακά τα πόδια. Επιτρέπουμε στο σώμα και το νου να χαλαρώσουν, χωρίς κανέναν έλεγχο στην αναπνοή.

  

*Η Λιάνα Βονόρτα είναι δασκάλα yoga και κατάγεται από την Ευρυτανία