Πέμπτη, 13 Αυγούστου 2020

ev media-logomenoume-asfaleis

Όταν η ισότητα εκπαιδευτικών ευκαιριών πάει περίπατο. Επιστολή του Κων/νου Μπίστα, από την έντυπη έκδοση

από την έντυπη έκδοση

Άρθρο σχολιασμού για την εκπαίδευση στην Ευρυτανία απέστειλε στα «Ευρυτανικά Νέα» ο Κωνσταντίνος Μπίστας, ένα νέο παιδί από το Καρπενήσι, φοιτητής Ιατρικής στην Αθήνα. Με αφορμή την έλλειψη καθηγητή στο πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα της Βιολογίας στο Γενικό Λύκειο Καρπενησίου (ένα και πλέον μήνα μετά το πρώτο κουδούνι), ο 20χρονος καταπιάνεται με το ζήτημα των άνισων εκπαιδευτικών ευκαιριών των μαθητών/τριών του νομού και ζητά λύσεις. Ο νεαρός Καρπενησιώτης γράφει:gel-karpenisi-arxeio12

«Αξιότιμοι κυρίες και κύριοι,

Ονομάζομαι Μπίστας Κωνσταντίνος, είμαι 20 χρονών, φοιτητής στην Αθήνα, αν και έχω μεγαλώσει και έχω πάει σχολείο στο Καρπενήσι (…).

Το Γενικό Λύκειο Καρπενησίου, το οποίο ετησίως φημίζεται για τις υψηλές επιδόσεις των μαθητών του στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, βρίσκεται άλλη μια φορά υποστελεχωμένο όσον αφορά το εκπαιδευτικό προσωπικό. Τα τελευταία χρόνια, οι πολιτικές των κυβερνήσεων - η επιλογή δηλαδή του να μην διορίζονται τόσοι καθηγητές όσοι χρειάζονται για να καλύψουν τα λειτουργικά κενά των σχολείων - θέτει σε κίνδυνο την εκπαίδευση και την προετοιμασία των μαθητών. Φέτος, έχει περάσει σχεδόν ένας ολόκληρος μήνας από την έναρξη των μαθημάτων και στο ΓΕΛ Καρπενησίου δεν έχει ακόμα τοποθετηθεί καθηγητής για το μάθημα της Βιολογίας.

Σε αυτό το σημείο επιτρέψτε μου να επισημάνω το εξής. Τα σχέδια της παρελθούσας κυβέρνησης για την αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, που βρήκαν παραπάνω από σύμφωνη την σημερινή, έχοντας "κηρύξει πόλεμο" στα φροντιστήρια/ιδιαίτερα μαθήματα, έχουν περιορίσει το πρόγραμμα σπουδών της Γ' Λυκείου σε ελάχιστα μαθήματα, ουσιαστικά αυτά στα οποία οι μαθητές αναμένονται να εξετάζονται τελικά. Από το πρόγραμμα προβλέπεται ότι οι μαθητές θα διδάσκονται τα μαθήματα αυτά για έξι συν μία διδακτικές ώρες την εβδομάδα ώστε να "μην χρειάζεται κανένας μαθητής" την επιπλέον στήριξη από κάποιον καθηγητή εκτός σχολείου. (Αντίο ανθρωπιστική πολύπλευρη εκπαίδευση, Καλώς όρισες στείρα αποστήθιση και ανταγωνισμέ) Δεν είναι όμως πραγματικά αστείο οι τόσο πολύτιμες αυτές ώρες διδασκαλίας να αναλώνονται με "κενό"; Δεν είναι οξύμωρο όταν ένα τόσο "ριζοσπαστικό" και συμπεριληπτικό πρόγραμμα σπουδών στην ουσία στερεί από τους μαθητές τη σωστή προετοιμασία τους;

Χαρακτηριστικά για το παράδειγμα του ΓΕΛ Καρπενησίου, παρότι το υπουργείο έχει στείλει δύο φορές καθηγητές - βιολόγους, και τις δύο φορές οι άνθρωποι έχουν αρνηθεί τη θέση. Κανένας δεν μπορεί να κατηγορήσει δύο νέους καθηγητές που αρνούνται να έρθουν αναπληρωτές σε έναν κακοτράχαλο νομό και να αμείβονται με πενιχρούς μισθούς. Όλοι όμως σίγουρα μπορούμε να αντιληφθούμε και να κριτικάρουμε τις πολιτικές που δεν παρέχουν κανένα κίνητρο σε αυτούς του ανθρώπους να έρθουν και να δουλέψουν στο νομό. Οι πολιτικές αυτές είναι που αφήνουν υποστελεχωμένα και τα κέντρα υγείας/νοσοκομείο και άλλες υπηρεσίες.

Το επιχείρημα ότι "αυτά είναι τα προβλήματα της Επαρχίας" είναι πλέον παρωχημένο και σαθρό. Προσωπικά για εμένα από πάντα ήταν. Οι μαθητές περιοχών όπως το Καρπενήσι (ή και ακόμα μικρότερων βλ. τα χωριά της Ευρυτανίας που διαθέτουν αν διαθέτουν Γυμνάσια με Λυκειακές τάξεις) δεν έχουν καμία υποχρέωση να γίνονται οι "ήρωες του εαυτού τους". Δεν έχουν καμία υποχρέωση να μελετούν μόνοι τους, όταν η Πολιτεία είναι αυτή που θα έπρεπε να μεριμνά για την εκπαίδευσή τους. Έχουν το δικαίωμα να μπορούν να χρησιμοποιούν τον ελάχιστο ελεύθερο χρόνο τους για τον εαυτό τους και όχι να τον σπαταλούν σε ταξίδια στην Λαμία, μήπως και καλύψουν κανένα μάθημα. Οι μαθητές της Γ' Λυκείου της Ευρυτανίας ΔΕΝ χρειάζονται τους επαίνους του Δήμου ή της Eurobank ή όποιου, χρειάζονται να μπορούν να απολαμβάνουν το δικαίωμά τους στην εκπαίδευση με τον ίδιο τρόπο που το απολαμβάνουν μαθητές της Λαμίας, της Καρδίτσας, της Αθήνας. Μόνο έτσι θα μπορούν να είναι ισότιμοι απέναντι στις απαιτητικές Πανελλαδικές εξετάσεις, και όχι αν τυπικά το πρόγραμμά τους περιέχει υπερδιπλάσιες ώρες διδασκαλίας ενός μαθήματος.

Προσωπικά με μια επιστολή ενός ασήμαντου και με ένα άρθρο δεν πιστεύω ότι μπορεί να γίνει αλλαγή. Σίγουρα όμως την ενημέρωση του κόσμου, μπορεί να την ακολουθήσει η αφύπνισή του. Η αφύπνιση του κόσμου μπορεί να οδηγήσει στην ενόχληση αυτών που εκπροσωπούν τον τόπο στην Κυβέρνηση. Εκπρόσωποι οι οποίοι για άλλη μια φορά αποδεικνύουν ότι τα προβλήματα του τόπου υπάρχουν μόνο προεκλογικά. Δεν έχω επιχειρήσει ποτέ ξανά κάτι τέτοιο, αλλά πραγματικά ως πότε θα δεχόμαστε αυτήν την κατάσταση στην πόλη μας και τον νομό μας ευρύτερα;

Αυτό μου το email θα ήθελα να αποτελέσει έγκληση για όσους ευθύνονται ή κόπτονται για την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων στον Νομό να πάρουν άμεσα θέση. Σε αυτούς συμπεριλαμβάνονται άτομα από τους υπεύθυνους της Δευτεροβάθμιας μέχρι την εκπροσώπηση στο Κοινοβούλιο, η οποία αποτελεί και κομμάτι της κυβέρνησης. Η θέση όμως δεν είναι αρκετή. Θα πρέπει να συνοδεύεται από πράξη. Η πράξη αυτή μπορεί να αφορά είτε στην λύση του προβλήματος, είτε στην παραίτηση αν η λύση αυτή είναι κάτι πέρα από τις δυνατότητές τους, ώστε να αναλάβει κάποιος άλλος που έχει επαφή με τα προβλήματα και αποβλέπει στην επίλυσή τους.


 

Με πολλή εκτίμηση,

Μπίστας Κωνσταντίνος».