Πέμπτη, 5 Δεκεμβρίου 2019

ev media-logo

Μπροστά σε άδεια καθίσματα η ενημέρωση για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά στο Καρπενήσι

Ανοικτή εκδήλωση στο Καρπενήσι διοργάνωσε το περασμένο Σάββατο, 15 Νοεμβρίου, η Ένωση Προστασίας Καταναλωτών Στερεάς Ελλάδας, που έχει έδρα τη Χαλκίδα. Η ενημερωτική ημερίδα φιλοξενήθηκε στην αίθουσα του συνδέσμου Ευγένιος ο Αιτωλός, παρουσία ενός πολύ μικρού ακροατηρίου.

nomos-katseli-enimerosi1

Ο «νόμος Κατσέλη»

Η εκδήλωση ξεκίνησε λίγο μετά τις 5.30 το απόγευμα, με την εισήγηση - ανάλυση του νόμου 3869/10, (γνωστός ως νόμος Κατσέλη) για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, από τον κ. Αλέξη Καραμάνο, αντιπρόεδρο της ΕΠΚΑ-ΣΤΕ, δικηγόρο. Ο νόμος τέθηκε σε ισχύ για πρώτη φορά τον Ιούλιο του 2010 και προβλέπει τη ρύθμιση των οφειλών υπερχρεωμένων φυσικών προσώπων, καλύπτει δε χρέη σε όλους τους τύπους στεγαστικών και καταναλωτικών δανείων (ανοιχτά/καταναλωτικά/στεγαστικά δάνεια, δάνεια πρώτης κατοικίας, δάνεια πρώτης κατοικίας από τον ΟΕΚ, δάνεια πρώτης κατοικίας από το Ταμείο Παρακαταθηκών & Δανείων, δάνεια επισκευαστικά κατοικίας κτλ.) καθώς και πιστωτικές κάρτες, δεν καλύπτει, ωστόσο χρέη που προέκυψαν από εμπορικές συναλλαγές ή αδικοπραξία προς το Δημόσιο.

Σύμφωνα με τη σχετική ενημέρωση, βάσει του νόμου Κατσέλη οι πολίτες μπορούν να εξασφαλίζουν χαμηλή δόση προς όλες τις τραπεζικές οφειλές, πιστωτικές κάρτες και καταναλωτικά δάνεια, καθώς και μικρότερη δόση στα στεγαστικά δάνεια ή άλλου τύπου δάνεια που έχουν προσημείωση σε ακίνητο. Η εξασφάλιση των χαμηλών δόσεων προς όλες τις τραπεζικές οφειλές επιτυγχάνεται με μείωση του επιτοκίου που φτάνει ως και μηδενικό επιτόκιο, δηλαδή με εντελώς άτοκες δόσεις, επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής των οφειλών, ακόμα και διαγραφή χρεών (μερική ή πλήρης απαλλαγή). Ο κ. Καραμάνος ανέλυσε το ισχύον καθεστώς του νόμου και απάντησε σε ερωτήσεις του κοινού.

Τι αγοράζουν οι νέοι

Το δεύτερο μέρος της ημερίδας περιλάμβανε την παρουσίαση της έρευνας για τις καταναλωτικές συνήθειες των νέων της Στερεάς Ελλάδας, από τον Χρήστο Νικολούδη, Μηχανολόγο Μηχανικό Ε.Μ.Π. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 200 νέων, από 18 έως 30 ετών, στη Στερεά Ελλάδα.

nomos-katseli-enimerosi2

Από τα ευρήματα της έρευνας, προέκυψε ότι σήμερα οι περισσότεροι νέοι μένουν με τους γονείς τους, ενώ όσοι μένουν μόνοι τους προτιμούν να μην συγκατοικούν με κάποιον άλλο, με αποτέλεσμα ένα μεγάλο μέρος των χρημάτων τους να διατίθεται σε βασικά λειτουργικά έξοδα.

Το μηνιαίο εισόδημα των περισσότερων νέων δεν επαρκεί για εξεζητημένες ανάγκες, και έτσι είναι αρκετά περιορισμένες οι αγορές σε είδη ένδυσης και υπόδησης. Μοιρασμένες ήταν οι απόψεις των ερωτηθέντων ως προς την προτίμησή τους σε επώνυμα ή ανώνυμα προϊόντα, ωστόσο το 60% δεν είναι πρόθυμοι να εργαστούν περισσότερο (αποκομίζοντας μεγαλύτερο εισόδημα) μόνο και μόνο για να καταφέρουν να αγοράσουν επώνυμα (ακριβά) προϊόντα.

Ο κ. Νικολούδης σημείωσε ότι υπάρχει ένας σχετικός ορθολογισμός όσον αφορά τη διάθεση των χρημάτων σε καταναλωτικά αγαθά, καθώς οι νέοι δεν υπερκαταναλώνουν σε ηλεκτρονικά είδη και είδη περιποίησης, ενώ αρκετοί διαθέτουν χρήματα για βιβλία. Στις δύο πρώτες θέσεις ανάμεσα στα προϊόντα που θα επέλεγαν να αγοράσουν οι νέοι φιγουράρουν οι συσκευές iphone και ipad (της εταιρείας Apple) και ακολουθούν προϊόντα της Nike, ενώ στη λίστα υπάρχουν και ορισμένες ελληνικές ετικέτες.

Όπως αποδείχθηκε, το Ίντερνετ και το φιλικό περιβάλλον είναι οι πηγές πληροφοριών που επηρεάζουν σε μεγαλύτερο βαθμό τις αγορές των νέων, ενώ η τηλεόραση και τα περιοδικά ασκούν πλέον πολύ μικρή επιρροή.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον, όπως τόνισε ο εισηγητές, προκαλεί η απάντηση της συντριπτικής πλειοψηφίας (71%) ότι στην περίπτωση που θα αυξάνονταν το εισόδημά τους, θα επέλεγαν την αποταμίευση από την κατανάλωση. Η στάση αυτή, εξήγησε, συνδέεται με την ανασφάλεια που προκαλεί η οικονομική κρίση.