Ημερομηνία

Αποθαρρυντικά για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα τα αποτελέσματα των εξετάσεων PISA

Αποθαρρυντικά για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα τα αποτελέσματα των εξετάσεων PISA

Με την τρίτη χρονιά εφαρμογής της περίφημης «ελληνικής PISA» (των εξετάσεων δηλαδή αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου στα ελληνικά σχολεία στα πρότυπα της εκπαιδευτικής αξιολόγησης του ΟΟΣΑ), το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα έρχεται αντιμέτωπο με τη «σκοτεινή» πλευρά του και κυρίως με το δεδομένο ότι φαίνεται πια να συγκεντρώνει αποτιμήσεις και στοιχεία χωρίς να μπορεί (ή να θέλει) να τα αξιοποιήσει.

Τα ευρήματα

Η τελευταία έκθεση της «ελληνικής PISA» που συντάχθηκε από την Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΑΔΙΠΠΔΕ) αφορά τις εξετάσεις που πραγματοποιήθηκαν στις 22 Μαΐου του 2024 και συμμετείχαν 4.815 μαθητές της Στ’ τάξης από 330 δημοτικά σχολεία και 6.325 μαθητές της Γ’ τάξης Γυμνασίου που φοιτούσαν σε 330 γυμνάσια. Στην έκθεση, μεταξύ άλλων, αναφέρεται ότι: Ενα ικανό ποσοστό μαθητών και μαθητριών σήμερα κινδυνεύουν να ολοκληρώσουν την υποχρεωτική εκπαίδευση με προβλήματα λειτουργικού αναλφαβητισμού.

Οι μαθητές που εγγράφονται στην πρώτη τάξη Δημοτικού πριν συμπληρώσουν την ηλικία των έξι ετών παρουσιάζουν συνήθως χαμηλότερες επιδόσεις από άλλους, καθώς προφανώς δεν μπορούν να παρακολουθήσουν το επίπεδό της λόγω χαμηλής σχολικής ετοιμότητας. Για αυτούς δεν υπάρχουν επαρκείς προβλέψεις.

Οι χαμηλές αυτές επιδόσεις αμβλύνονται ως τη Γ’ Γυμνασίου, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις δεν διορθώνονται πραγματικά ποτέ. Ο γνωσιοκεντρικός χαρακτήρας του εκπαιδευτικού συστήματός μας περιλαμβάνει σειρά αφαιρετικού τύπου εννοιών, η διδακτέα ύλη είναι υπερβολική σε όγκο και ακολουθεί η προσδοκία ότι οι μαθητές και οι μαθήτριες θα έχουν αναπτύξει σειρά δεξιοτήτων σε πολύ μικρή ηλικία, κάτι που συχνά δεν συμβαίνει.

Στη Γλώσσα το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι το λεξιλόγιο, κάτι που αποκαλύπτει και τη γλωσσική ένδεια της εποχής, με την έλλειψη φιλαναγνωσίας και επαφής των νέων με τη λογοτεχνία ή τα βιβλία.

Στα Μαθηματικά, όπου υπάρχουν απλές πράξεις, οι μαθητές και οι μαθήτριες των δημοτικών και των γυμνασίων της χώρας ανταποκρίνονται σχετικά εύκολα. Οπου οι πράξεις που απαιτούνται συνδέονται με την επίλυση ενός προβλήματος εκεί οι νέοι δυσκολεύονται. Συμπέρασμα: έλλειψη κριτικής σκέψης. Κάτι για το οποίο βέβαια δεν ευθύνονται τα παιδιά, αλλά το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Οπως έλεγε μάλιστα στο «Βήμα» πηγή από τον χώρο των επιστημόνων που συνέταξαν την έκθεση «γιατί θα πρέπει τα παιδιά να μαθαίνουν την προπαίδεια από τη δεύτερη τάξη του Δημοτικού και γιατί θα πρέπει να μάθουν να γράφουν από το νηπιαγωγείο; Είναι λάθος…».

Οι εκπαιδευτικοί στην τάξη, πιεζόμενοι από την υπερβολική διδακτική ύλη, συχνά δεν αφιερώνουν τον απαραίτητο χρόνο στα παιδιά προκειμένου να επεξεργαστούν τα ζητούμενα της εκφώνησης, εφόσον κύριο μέλημά τους είναι η ολοκλήρωση της διδακτέας ύλης.

Οι επόμενες κινήσεις

Οι εξετάσεις τύπου Pisa στα ελληνικά σχολεία αποτελούν έναν νέο θεσμό σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που δεν είχε εμπειρία από αντίστοιχες διαδικασίες. Θα μπορούσε κανείς να πει έτσι, ότι η τρίτη χρονιά εφαρμογής του θεσμού είναι η κρίσιμη για την εισήγηση και προώθηση συγκεκριμένων προτάσεων και μέτρων που θα αλλάξουν τον προσανατολισμό του. Και στην πραγματικότητα αυτό μάλλον εύχονταν όσοι συνέταξαν την έκθεση αυτή από την πλευρά της ΑΔΙΠΠΔΕ.

Η έκθεση βέβαια συντάχθηκε σε συνεργασία και με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ). Τα όποια μέτρα ακολουθήσουν, μάλιστα, θα πρέπει να συνδυαστούν με μεγάλα πανελλαδικά προγράμματα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, κάτι το οποίο παραδοσιακά λείπει, και φυσικά αν γινόταν μια αντίστοιχη έκθεση PISA για τις εκπαιδευτικές μας πολιτικές, εκεί η βαθμολογία της χώρας μας θα ήταν πραγματικά ντροπιαστική.

διαβάστε εδώ τη συνέχεια του ρεπορτάζ

Διαβάστε ακόμα

Επικαιρότητα