3 Μαΐου 2024

ΜΕΝΟΥ

Η Φινλανδική εμπειρία στην αντιμετώπιση του Bullying 

Ένα φαινόμενο που παρουσιάστηκε τουλάχιστον πριν από δέκα χρόνια, σχεδόν ταυτόχρονα στις δυτικές κοινωνίες και βαίνει επί τα χείρω, απασχολεί εκπαιδευτικούς και μαθητές. Ο λόγος για το “μπούλινγκ”.

Ο δημοσιογράφος της ΕΡΤ Ιάσων Ταβλάς, μετέβη στον οικισμό της Κριτσάς στο Λασίθι για να καταγράψει την προσπάθεια των εκπαιδευτικών να αντιγράψουν την εμπειρία των Φινλανδών στην αντιμετώπιση του προβλήματος.

Η Βάσω Χασομέρη, καθηγήτρια αγγλικών μιλά για το πρόγραμμα αντιμετώπισης του μπούλινγκ. Το πρόγραμμα Verso συνδέεται με την καθημερινότητα και ενισχύει μια κουλτούρα συμφιλιωτικής δράσεως, μέσω της οποίας τα παιδιά καλούνται να βρούν μια λύση στην σύγκρουσή τους.

Το “Kelso’s Choice” απετέλεσε έμπνευση, γιατί είναι ένα εργαλείο διαχείρισης συγκρούσεων για μικρότερα παιδιά. Δάσκαλοι από το Ροβανιέμι, εκεί όπου σύμφωνα με τους τουριστικούς οδηγούς κατοικοεδρεύει ο άγιος Βασίλης ταξίδεψαν στον Δήμο αγίου Νικολάου για να μεταφέρουν την εμπειρία τους από τα προγράμματα που εφαρμόζουν στα δικά τους σχολεία, προκειμένου να αντιμετωπίσουν την βία στις μαθητικές κοινότητες.   

Πιλοτικά φέτος ξεκίνησε ένα ακόμη πρόγραμμα, για τα παιδιά που αναλαμβάνουν μόνα τους την πρωτοβουλία της επίλυσης των προβλημάτων. Η Πία και ο Αλέξης δυο δάσκαλοι από την Φινλανδία καταθέτουν την εμπειρία τους. Εξηγεί το πως τα παιδιά μαθαίνουν να διαχειρίζονται μόνα τις κρίσεις. Τα παιδιά διδάσκουν ουσιαστικά και στους μεγάλους πως μπορούν να επιλύσουν τα προβλήματά τους. Οι μαθητές μοιράζονται τις απόψεις τους για το τι συνέβη, περιγράφουν τα συναισθήματά τους και να εξετάζουν διαφορετικές λύσεις. Ακολουθώντας το μοντέλο προχωρούν σε συμφωνία και την υλοποίηση, η οποία παρακολουθείται Το θέμα είναι τι γράφουν και τι βλέπουν τα παιδιά στα κοινωνικά δίκτυα τονίζουν οι Φινλανδοί εκπαιδευτικοί.

Αυτό αποτελεί τροφή για σκέψη στις δυτικές κοινωνίες. Γιατί σε χώρες με μουσουλμανικό πληθυσμό και απαγορεύσεις που δεν επιδέχονται ελαφρότητα συμπεριφοράς οι μαθητές είναι “τύπος και υπογραμμός”, όπως θα έλεγαν οι βυζαντινοί; Γιατί σε κλειστές κοινωνίες, με αυταρχικά καθεστώτα δεν διανοούνται οι μαθητές να εκφραστούν βίαια; Τα λεγόμενα κοινωνικά δίκτυα είναι ανοικτά για να επηρεάσουν τον νεαρό πληθυσμό ακόμη και σε χώρες όπου το διαδίκτυο ελέγχεται, υπάρχουν τρόποι να παρακολουθήσουν τα τεκταινόμενα στον υπόλοιπο κόσμο. Ποιοι  είναι οι κανόνες στην εκπαίδευση, που δεν επιτρέπουν την παραβατικότητα σε αυτές τις χώρες; Και ποιες είναι οι ποινές που αντιμετωπίζουν οι νεαροί παραβάτες σε περίπτωση που παρεκτραπούν; Τα social –media είναι πηγή πλουτισμού για τους διαχειριστές τους και πηγή προβλημάτων για τις κοινωνίες. Η ζυγαριά έχει γείρει και η επιλογή δεν αφορά πλέον την ελευθερία του λόγου και της εικόνας, καθώς τα θύματα τους δεν έχουν επιλογές.

Στην Ινδία, την μεγαλύτερη πληθυσμιακά χώρα του πλανήτη, που εντάσσεται στις δημοκρατικές χώρες, κυριαρχεί ο λεκτικός και διαδικτυακός εκφοβισμός. Η επιθετικότητας και οι διακρίσεις αφορούν το φύλο, την κάστα, την θρησκεία, την αναπηρία ή τον σεξουαλικό προσανατολισμό. Προς αντιμετώπισή του δημόσια και  ιδιωτικά σχολεία δημιουργούν λέσχες κατά του εκφοβισμού με την βοήθεια των δασκάλων, αλλά τελικά ο νόμος αναλαμβάνει την διευθέτηση του προβλήματος. Οι μαθητές που κρίνονται ένοχοι για εκφοβισμό αντιμετωπίζουν πειθαρχικά μέτρα, αναστολή της φοίτησης, ή ακόμα και αποβολή από το σχολείο ή το κολέγιο. Σε σοβαρές περιπτώσεις, ο δράστης μπορεί να κατηγορηθεί για ποινικό αδίκημα και να αντιμετωπίσει ποινή φυλάκισης. Καθώς δεν υπάρχει νομοθεσία για την πρόληψη του εκφοβισμού το έργο αναλαμβάνουν οι σχολικές επιτροπές, για να τιμωρήσουν τους μαθητές να μην τους προάγουν στο επόμενο επίπεδο και να τους αποβάλουν. Η κυβέρνηση Μόντι τονίζει ότι «Είναι απαραίτητο για κάθε μαθητή να κατανοήσει τα δικαιώματα και τις ευθύνες του σύμφωνα με τους νόμους και να αναφέρει τυχόν περιστατικά εκφοβισμού ή παρενόχλησης στις αρμόδιες αρχές». 

Είναι ενδεικτικό ότι όταν αυτοκτόνησε ένα 15χρονο αγόρι, που υφίστατο μπούλινγκ σε σχολείο στο Faridabad, συνελήφθη ο διευθυντής του σχολείου, που σύμφωνα με τον Ινδικό Ποινικό Κώδικα (IPC) δεν απέτρεψε και δεν κατήγγειλε την συμπεριφορά των συμμαθητών του.

www.ertnews.gr

Διαβάστε περισσότερα… Read More

ΤΟΠΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
ΑΘΛΗΤΙΚΑ