28 Απριλίου 2024

ΜΕΝΟΥ

Εκπαιδευτικοί από το Καρπενήσι εξερευνούν το καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα του κόσμου – Ταξίδι έμπνευσης στη Φινλανδία

Το 3ο Δημοτικό Σχολείο Καρπενησίου ξεκίνησε μια περιπέτεια γνώσης εντελώς διαφορετική από όσες υλοποίησε ως τώρα στη σχεδόν δεκαετή εμπειρία του με τα προγράμματα Εράσμους

από την έντυπη έκδοση

Από τις 21 έως τις 26 Αυγούστου, οι εκπαιδευτικοί Δημήτρης Αντωνίου, Στέλλα Ντούσιου, Κωνσταντία Μπάρλα και Διονύσης Παρούτσας, βρέθηκαν στη βόρεια περιοχή της Φινλανδίας, στην πόλη Κέμι, για να παρακολουθήσουν τον τρόπο που εργάζονται εκεί οι συνάδελφοί τους. Ο στόχος τους; Να εντρυφήσουν στο φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα, που είναι παγκοσμίως γνωστό για την ποιότητά του. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής τους, εμβάθυναν σε διάφορες πτυχές του και ανακάλυψαν πολλά βασικά στοιχεία που άφησαν βαθύ αποτύπωμα στον τρόπο με τον οποίο θα μπορέσουν να μεταφέρουν τις γνώσεις που απέκτησαν στα ελληνικά δεδομένα.

Μία από τις πιο εντυπωσιακές αυτές πτυχές είναι η αφοσίωσή του στην ισότητα. Στη Φινλανδία, η εκπαίδευση θεωρείται θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα και είναι σαφές ότι σε κάθε μαθητή παρέχονται ίσες ευκαιρίες για να αριστεύσει. Οι εκπαιδευτικοί μας παρατήρησαν την έλλειψη τυποποιημένων τεστ και εργασιών για το σπίτι, που επιτρέπει στους μαθητές να μαθαίνουν με τον δικό τους ρυθμό, μειώνοντας το άγχος και καλλιεργώντας την αγάπη για τη μάθηση. Τα μαθήματα είναι ιδιαίτερα εύκολα στο δημοτικό και τα παιδιά διδάσκονται πρακτικές δεξιότητες, όπως να χειρίζονται εργαλεία, πριόνια, τρυπάνια υποχρεωτικά δυο ώρες την εβδομάδα. Μεγάλη σημασία δίνεται επίσης στη διδασκαλία καλών τρόπων, ενσυναίσθησης και σωστής συμπεριφοράς στους συμμαθητές και τους δασκάλους τους. Ξεκινούν το σχολείο στα επτά και όχι στα έξι τους χρόνια κι έτσι τους δίνεται η ευκαιρία να ωριμάσουν περισσότερο.

Στη Φινλανδία, οι δάσκαλοι απολαμβάνουν υψηλό επίπεδο αυτονομίας στις τάξεις τους. Οι επισκέπτες εμπνεύστηκαν από την εμπιστοσύνη που τους παρέχει η πολιτεία, καθώς έχουν την ελευθερία να σχεδιάζουν τα μαθήματά τους και τις αξιολογήσεις τους με βάση τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών τους. Αυτή η δυνατότητα όχι μόνο παρακινεί τους δασκάλους αλλά τους επιτρέπει επίσης να προσαρμόζουν τα μαθήματά τους στις ατομικές ανάγκες κάθε μαθητή.
Η Φινλανδία δίνει μεγάλη έμφαση στην ολιστική εκπαίδευση, αναγνωρίζοντας ότι ένα άτομο με ευρύτητα γνώσεων και οριζόντων είναι καλύτερα εξοπλισμένο για να ανταπεξέλθει στις πολυπλοκότητες του σύγχρονου κόσμου. Οι Έλληνες εκπαιδευτικοί έμειναν έκπληκτοι από τη συμπερίληψη διαφόρων μαθημάτων όπως η μουσική, οι τέχνες, η φυσική αγωγή και οι υπαίθριες δραστηριότητες στο καθημερινό πρόγραμμα, προάγοντας τη δημιουργικότητα, τη σωματική ευεξία και τις κοινωνικές δεξιότητες.

Το επιστημονικό επίπεδο των εκπαιδευτικών είναι πολύ υψηλό και όλοι σχεδόν διαθέτουν μεταπτυχιακό δίπλωμα, ενώ η κοινωνία τους κατατάσσει σε πολύ υψηλό στάτους, όπως αυτό των γιατρών και των επιστημόνων. Επιπλέον, υπάρχει υψηλή κουλτούρα συνεργασίας μεταξύ τους και συμμετέχουν ενεργά στην επαγγελματική ανάπτυξη, μοιράζονται βέλτιστες πρακτικές και βελτιώνουν συνεχώς τις μεθόδους διδασκαλίας τους.

Το φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα δίνει προτεραιότητα στην ευημερία τόσο των μαθητών όσο και των εκπαιδευτικών. Οι δάσκαλοί μας παρατήρησαν ότι τα σχολεία έχουν περισσότερα και μεγαλύτερα διαλείμματα, υπαίθριο χρόνο και μια χαλαρή ατμόσφαιρα στην τάξη. Τα παιδιά τριγυρίζουν στο σχολείο ξυπόλητα, οι τάξεις είναι διακοσμημένες με μαξιλάρια και καναπέδες και αποπνέουν μια ζεστή ατμόσφαιρα που θυμίζει περισσότερο σπίτι παρά τις ψυχρές αίθουσες που έχουμε συνηθίσει στην Ελλάδα. Αυτή η έμφαση στην ευημερία ενθαρρύνει ένα θετικό περιβάλλον μάθησης και βοηθά τους μαθητές να παραμείνουν παρακινημένοι και αφοσιωμένοι.

Με την επιστροφή τους, οι εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν σχεδιάζουν να υλοποιήσουν ειδικά σεμινάρια διάχυσης των πολύτιμων γνώσεων που απέκτησαν από τη φινλανδική τους εμπειρία. Στόχος τους είναι να ενσωματωθούν στοιχεία του φινλανδικού συστήματος, όπως η αυξημένη αυτονομία των εκπαιδευτικών, η ολιστική εκπαίδευση και η εστίαση στην ευημερία, στις τάξεις τους εδώ στην Ελλάδα.

“Το ταξίδι στο Κέμι δεν ήταν απλώς η εξερεύνηση ενός διαφορετικού εκπαιδευτικού συστήματος. Ήταν ένα ταξίδι έμπνευσης και μάθησης που έχει τη δυνατότητα να μεταμορφώσει τις δικές μας εκπαιδευτικές πρακτικές και σίγουρα θα επηρεάσουν θετικά την εκπαίδευση των μαθητών στα σχολεία της πόλης μας”, αναφέρουν οι εκπαιδευτικοί που γνώρισαν από κοντά το φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα.

ΤΟΠΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
ΑΘΛΗΤΙΚΑ